Vad får det lov att vara till e-lunch?

Klick! Jag beställde just en e-lunch. Det gick snabbt – betalat och klart. Nu lutar jag mig tillbaka, ser ut över Stockholms Ström från min balkong och inväntar e-delikatesserna från molnet.
När fysiska restauranger har tvingats till restriktioner under pandemin har de nya e-måltiderna blivit allt populärare. Hela världens maträtter ligger framför dina fötter med bara en knapptryckning på din smartphone.

Vad är en e-måltid?

Restaurangtillväxten i Stockholm accelererar!
Konstigt, kanske du tänker, vi har just gått igenom omfattande nedstängningar på grund av pandemin – men det är inte de fysiska restaurangerna vi pratar om, vi menar restaurangerna i molnet.

Så vad är denna e-måltid? Är det något slags surrogat för riktig mat?
Man kan säga att det är en kombinerad måltid där delar av affären sker i molnet och vissa delar är fysiska. Maten lagas fysiskt och naturligtvis ska du äta den, men du vistas i molnet och inte på en fysisk restaurang, det är detta som gör det till en e-måltid.

Okay, så låt oss ta en e-lunch! Vi loggar in på vår smartphone och kopplar upp oss mot molnet. Där kan vi strosa runt och se vad vi vill ha idag, beställa och kanske vänta under trevliga förhållanden. Maten lagas och skickas hem till oss med bud.

Köken i molnet växer

Flera kända märken som Uber Eats och Foodora finns redan i molnet och opererar där för fullt. Marknaden för e-måltider har exploderat med rekordfart sedan starten och pandemin gav ytterligare skjuts till våra moln-restauranger. Speciellt i Stockholm är det tydligt hur mycket detta växer och ändå är det flera år sedan som företeelsen började växa ordentligt i bland annat New York för att också senare få fotfäste i London och flera europeiska storstäder.

I Stockholm sker en liknande utveckling där lokaler tas i anspråk för tillagning av restaurangmat. Fortfarande råder en något försiktig stämning i branschen – men den växer. Marknaden för hemleverans av mat beräknas omsätta närmare 365 miljarder dollar per år globalt vid år 2030. Det intressanta är att nästan hälften av all restaurangmat som inhandlades av svenskarna före pandemin var hemlevererad mat.

Matintresset ökar

Flera butiksytor i köpcentrum eller i anslutning till köpcentrum omvandlas till att kunna ”multi-användas”, det vill säga man rättar sig mer efter konsumentens livsstil. Ett område är just mat och restaurang som upptar en stor yta av det flesta köpcentrum. Nya koncept med mat från olika delar av världen tas emot och människor blir alltmer intresserade av nya maträtter, ekologisk mat, hälsa och andra typer av exotiska rätter.

Digitaliseringen inom restaurangbranschen var redan i gång innan pandemin med enkla saker som att beställa digital inne på restaurangen, eller beställa hemifrån på smartphone och hämta själv på restaurangen. Pandemin har ökat digitaliseringstakten ytterligare då det skapat restaurangvistelser i molnet. Så länge vistelser i grupper av människor ska hållas restriktivt lär sig också människor att leva med en ny digital livsstil. Den blir så inarbetad att den aldrig kommer att lämna oss. Hela restaurangbranschen står inför en omställning som kommer att bli omfattande och kapitalkrävande på vissa håll.

För konsumenten innebär det nya spännande lösningar, bland annat i molnet, eftersom restaurangernas konkurrens sinsemellan och de nya koncepten kommer att återfinnas digitalt.