Lokaler i Skandinaviens huvudstad – superpoppis!

Är Stockholm Nordens största marknad? Stockholm är ledande i Europa vad gäller att producera ”unicorns”, framgångsrika startups som växer så det knakar och får en marknad ute i världen. Den innovativa miljön i Stockholm är inspirerande, och att ha en lokal på plats kan ge många möjligheter.

Stockholm, the Capital of Scandinavia, hur ser det ut med lokaler här? Finns det några lediga lokaler i innerstan och hur populära är de? Stockholms fantastiska miljö är både innovativ, hypermodern och historisk i samma paket. Här erbjuds lokaler för både uthyrning och försäljning. Det finns kontor, klinikrum och lager samt även andra typer av lokaler som utannonseras av mäklare och i media.

Är det populärt?

Självklart är det populärt att ha lokal i Stockholms innerstad och det finns olika anledningar och sorter. Runt Kungsträdgården vill man ha ett skyltfönster mot världen eftersom en stor fin lokal just här ger status och en position på marknaden. Det ligger flera riktigt snygga showrooms i Kungsträdgården, och det har blivit något av ett statusläge för bland annat bilar. På Hornsgatspuckeln på Söder återfinns statusläget för konstnärer, en rad gallerier med de mest spännande konst- och hantverk du kan tänka dig radas upp, och hyrorna är dyra även här. Man betalar naturligtvis för läget och alla som vill uppmärksammas behöver finnas på den plats dit blickarna riktas. Här ligger också ett av de mest kända te-butikerna som en gång för längesedan skapade tesorten Södermalmsblandning utifrån några hopskrap av överblivna tesorter. Denna lokal är absolut unik – en resa hundra år tillbaka i tiden.

När det gäller lokaler i Stockholms innerstad finns det många olika, både gällande läge och utseende. Det finns en lokal för alla behov, om man kan betala bra.

Vad kostar det?

Hyrorna varierar ganska mycket vilket beror på läge, utsikt om det finns inredning och närhet till faciliteter och restauranger. Att ge en rättvisande bild för dessa marknadshyror är svårt, men den som vill hyra i innerstan behöver betala betydligt mer än i förorten. Däremot kan du hamna mitt i de allra vackraste kvarteren. Stockholm kallas också för Nordens Venedig.

Några exempel på pris per kvadratmeter är Östermalm där man vanligtvis hamnar runt 3 200 – 6 000 kronor, eller Södermalm 2 800 – 4 000 kronor, följt av Norrmalm som startar runt 3 000 kronor men där hyran bli högre än de båda andra stadsdelarna. Järnvägsstation, pendeltåg och busstation ligger i detta område vilket gör att det är mycket populärt.

Hur står det till på Kungsholmen?

Strosar man efter Kungsholmens vackra paradgata kan man bli lite fundersam. Dessa bottenvåningar som alltid haft spännande butiker har nu, efter pandemin, flera tomma lokaler – kan detta omvandlas till möjligheter för intresserade? På S:t Eriksbron ser man flera lokaler som överlåtes eller säljes. En ökad internethandel är svårare för mindre butiker att konkurrera med, men samtidigt som vi handlar online vill många gärna ha den lilla roliga butiken att gå in i. Pandemin utlöste en enorm flytt från fysisk handel till online.

Framtidens butiker i innerstan

Precis som omvärlden förändras står också butikerna inför en förändring – som vi redan är mitt uppe i. En ny sorts butiker har sedan länge bubblat invid vattenytan. Nu blir det alltmer tydligt att samverkanshubbar som ”co-working-spaces” blir allt vanligare, kafé som har olika andra kombinationer är också vanligare – och naturligtvis dataspelshallar och andra aktiviteter som har teknikutveckling i botten. Framtiden i innerstan kommer att bjuda på många spännande och livsstilsinrikade butiker som höjer både image och attraktionskraft för stråket eller gatan. Det kommer att handla om livsstil – inte enbart handel.

En annan del är mötesplatserna och de ideella organisationerna som kan skapa livfulla gator och torg, samt bidra till stadsbilden trots att de inte kan betala höga hyror. Attraktionskraft kommer att betyda fler saker i framtiden, det kommer att handla om livsstilsvärden.

Det krävs en orädd mentalitet

Stockholm har alltid varit innovativt, och dess invånare mestadels orädda. Just nu behöver vi visa detta mer än någonsin. Fastighetsägare och kommunen behöver tänka långt utanför sin ordinarie ram för att bygga den nya tidens attraktionskraft i gatornas bottenvåningar. Det kan bli en fantastisk blandning av butiker, mötesplatser och livsstilsaktiviteter – låt oss hoppas att de parter som fattar beslut i frågorna är orädda och är beredda att tänka nytt.